Myasthenia Gravis.

Jag tror hunden har fått sin diagnos, Myasthenia gravis, en nervsjukdom som kräver livslång medicinering.

"Det är en sjukdom som påverkar överföringen av nervimpulser till muskulaturen. Myastenia gravis kan yttra sig på flera olika sätt. Musklerna i matsrupen och svalg kan angripas eller så kan stora muskelgrupper angripas.

Vanligt är att hunden kollapsar redan vid mild ansträngning. Jag har sett hundar, som faller ihop efter 10 m gång i rask takt. Efter en stunds vila kan den åter igen gå för att återigen falla ihop. I Vila ser hunden helt normal ut."

Elvis är lite till åren, och om han svarar bra på behandling och medicinering får han leva så länge han inte lider av detta tillstånd.

Är det någon där ute som kan mer om denna sjukdom?
Jag har förstått att den är ganska ovanlig på hundar.. och att diagnosen inte är alltför munter, men det är onödigt att ge upp och se allt nattsvart innan vi vet hur allt ligger till. Jag hoppas och vill av hela mitt hjärta att min älskade hund ska klara av detta.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Min hund har fått diagnos myastenia gravis. Han är 10 mån. Hade aldrig hört talas om sjukdomen men det är ju en allvarlig sjukdom. Kan bara hoppas på det bästa. Just nu mår han bra, har ätit mestinon i en vecka och har inte visat några symtom sen dess. Bara att hålla tummarna! Lycka till!!!

2012-03-03 @ 21:17:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0